Een spannend tuk tuk reisje

10 juli 2014 - Colombo, Sri Lanka

Vandaag hebben vanwege maag problemen moeten besluiten om in het hotel te blijven en aan te sterken. Dat begon met ontbijt op bed omdat we te zwak waren om naar de ontbijt zaal te gaan dat aan de overzijde van het hotel ligt.

Vlak voor dat we ziek werden hebben we nog wat ondernomen in de ochtend. We zouden een wandeling maken op het strand, we gingen na het ontbijt op weg. We liepen langs het treinspoor toen er een man naast me kwam lopen die zei dat hij de manarger was van ons hotel en vroeg het één en het ander. Nou heeft Nalin ons verteld om nooit een tuk tuk te nemen die geen taxi meter aan boord heeft want dan kun je gaan betalen. Een ander populair item is in Sri Lanka de Moonstone, stenen die erg kostbaar zijn maar waar ook veel valsheid in voor komt. Dus proberen ze veel geld bij toeristen los te krijgen. Goed dit moesten jullie van te voren weten, want de zogenaamde manager van ons hotel had in een mum van een tijd ons in een tuk tuk gekregen die geen meter had en ons op weg gestuurd naar een moonstone handelaar. Terwijl wij zeiden dat we naar het strand wilden werden we afgelegen gebracht bij zo'n moonstone handelaar. Meteen stonden binnen een aantal mensen om ons heen en werden we gelast te gaan zitten. Folders kwamen op de tafel met daarop verschillende stenen die gekoppeld waren aan een maand. Werd het ons wel duidelijk dat we in de shit te recht gekomen waren. Want hoe kom je hier onderuit. Hoe het is gegaan en wat de aanleiding was dat we zo buiten stonden weet ik niet maar het feit dat ik me doof stom heb geghouden en Harma liet weten van de ontbijt tafel zo naar het strand wilden lopen zonder één cent op zak heeft er misschien iets mee te maken. Als we bellofde terug te komen dan kregen we een aandenken mee en dat was een miniscuul steentje die natuurlijk vals was. We zijn de tuk tuk weer in gegaan die ons naar de dichtsbijzijnde strand heeft gebracht want uit zonderlijk is want omdat hij geen meter in de tuk tuk had konden ze je zo tien stranden verder op af zetten zodat ze meer geld zouden krijgen. En ja toen we uitstapten ging natuurlijk de onderhandeling van start wat we moesten betalen voor de rit die niet erg ver was van het hotel. Ik zei tegen Harma geef hem dit en ga niet meer in debat met die man. Einelijk liepen we dan langs het strand. Daar zagen we ook kanonnen staan en liepen langs het regerings gebouw.

Het is dus uitkijken geblazen met dit soort toeristen roof en wij zijn op scherp gezet.

Er is ook weer een album toegevoegd met foto's van dit verhaal.

1. Bert:
    11 juli 2014
    overal als toerist loop je risico's. gelukkig valt dit nog mee.
    in ieder geval hebben jullie er van geleerd.
  2. Mirjam:
    11 juli 2014