Nawoord Martin en Harma

11 augustus 2014 - Hoogezand, Nederland

Nawoord Martin

Wat moet je verwachten  als je op het punt staat drie landen aan de andere kant van de wereld gaat bezoeken.

Je hebt je voorbereidingen gedaan en je hebt er een voorstelling van hoe het er zal uitzien.

Is dat uitgekomen:

Sri Lanka was niet mijn keus maar omdat onze vrienden daar wonen zijn we er heen gegaan, dat heeft er voor gezorgd dat ik een land heb gezien dat zeer bijzonder is.

Veel lawaai en warm.

Maar de natuur met zijn prachtige kleuren en zeker de cultuur heeft op mij een diepe indruk gemaakt.

Hierbij wil ik Nalin, Manoja en Geilee bedanken voor een zeer ontroerende ontmoeting en zeker jullie hulp is zeer op prijs gesteld.

De min punten waren dat we de enige blanken waren en dus stonden altijd ogen op ons gericht. Ook de mensen van de tuk tuk , musea’s enz. stonden altijd naar je te zwaaien om je van alles aan te smeren. Dat is altijd aanwezig geweest en heeft mij vaak gestoord.

Australië was één van mijn wensen maar we hadden beter Melbourne kunnen nemen in de plaats van Sydney want er is weinig te doen en het wordt ook niet voor de toerist van harte aanbevolen om iets te gaan bezoeken want er is weinig op straat wat staat aangegeven. Ook had ik vaak het gevoel in Londen in Engeland te zijn. (natuurlijk is Australië een Engelse kolonie maar toch)

Het is een wereld stad maar het viel mij een beetje tegen.

Het grote min punt was het openbaar vervoer want je zat zo ergens anders en er stonden nooit bus borden met de toeristische plaatsen op het bus hokje.

Japan heeft mijn hart gestolen ondanks de geweldige ervaring van Sri Lanka, wat een stad is dat Tokio.  Het massale, groot, wijd, tradities, cultuur, technisch, modern, oud, avondlicht enz. enz. enz.

Ik wil hier zeker naar terug want er is zoveel nog te zien in dat land.

De min punten waren: De metro, ik wordt van het openbaar vervoer in een andere land niet gauw kribbig maar hier had ik het een aantal keren wel. Ik wilde zo de boel bij elkaar gillen. Nou had ik waarschijnlijk door de vermoeidheid ook geen puf meer me er in te verdiepen.

Klein is voor ons wel het probleem gebleken, de hotel kamers maar ook het kopen van kleding kon nauwelijks op je eigen maat worden gevonden.

Al met al wil ik hier door heen zien want het was echt geweldig.

Ook de hitte die soms tot 36 graden kon oplopen trotseer ik hier voor

Nu we weer thuis zijn is de opsomming gereed:

2500 foto’s (als het er niet meer zijn)

10 uur film

Drie grote zakken vol met papier uit de drie landen. (foldertjes, kaarten enz. enz. enz.)

Schat aan ervaring en vooral de herinneringen rijker.

Ik wil dan ook op zijn Japans eindigen:

Een diepe buiging voor alle mensen  die dit voor ons mogelijk hebben gemaakt  van Nalin tot Gerda tot Karel aan toe.

En natuurlijk onze lezers die dit massaal hebben gedaan vaak met reacties.

Dit blog is een grote uitkomst gebleken en we willen dit vaker gaan doen.

Tot slot kunnen Harma en ik trots zijn op de prestatie die we geleverd hebben.

Lieve groet, Martin

Nawoord Harma

Alweer een paar dagen thuis en mijn gedachten zijn nog niet hier.

Het kost me veel moeite om te schakelen.

Moe ben ik zeker, dit komt vooral  ‘s avonds tot uiting.

Inmiddels is al het filmmateriaal bijna verwerkt.

Dat zijn heel wat uurtjes maar bovenal een prachtige herinnering.

En de duizenden foto’s niet te vergeten.

Persoonlijk heeft Sri Lanka mij het meest geraakt.

Prachtig en kleurrijk land, vooral het weeshuis heeft veel indruk achtergelaten.

Ik hoop dat we de kans krijgen nog eens terug te gaan en nog meer te zien van dit land.

Sydney deed me wat minder, het draait veel op het Opera house en de Harbourbridge.

Bovendien vind ik de Australiërs luidruchtig, altijd al gevonden en dit is nu nog meer bevestigd.

Maar uiteraard blij dat ik er geweest ben.

Tot slot, Tokyo .…..bijzonder!

Zo anders en verschillend met hier.

3 steden en alle drie zo anders, niet met elkaar te vergelijken.

Maar geweldig om bezocht te hebben.

Het nagenieten gaat nu beginnen, langzaam de draad weer oppakken en deze zomer voor altijd blijven koesteren.

De trein in mijn hoofd gaat rijden………!

Tot slot wil ik een aantal mensen bedanken:

Ten eerste mijn ouders, in loving memories.

Ik heb het al vaker geschreven maar dankzij hun hadden we deze reis nooit kunnen maken.

Ten tweede, natuurlijk Martin, samen met jou deze reis te maken was geweldig en nu de gezamelijke herinneringen, love you xxx

Ten derde Nalin, Manoja en Geilee, you are such wonderful friends, we never forget what you did for us in Sri Lanka, love you too!

Gerda, dank voor 5 weken lang post en bloemen verzorgen, je bent een grote schat!

Karel, super de heenreis naar Zwolle en het ophalen van Schiphol, de dag dat we thuiskwamen.

Dit is heel erg gewaardeerd!

En natuurlijk alle volgers van ons reisblog.

Ik had niet verwacht dat we zo gevolgd werden en dat er bijna 300 x gereageerd is.

En ook degene die een mail hebben gestuurd bij thuiskomst.

Dank jullie wel allemaal!

We hebben besloten de reisblog aan te houden voor volgende reizen.

Lieve groet, Harma

1. Corrie:
    11 augustus 2014
    Leuk om het nawoord van jullie beiden te lezen, ieder kijkt er toch op zijn eigen wijze op terug. Dat jullie ook weer eens terug willen is een goed teken, dan is deze ongetwijfeld vermoeiende reis in elk geval goed bevallen. Vooral veel genieten van alle filmbeelden en de enorme berg foto's! Het was erg leuk om via de blog de reis met jullie te mogen delen, dank daarvoor, lieve groeten, Corrie
  2. Karel:
    11 augustus 2014
    Zachte thuis landing gewenst.
  3. Marjolein:
    11 augustus 2014
    Mooie herinneringen om te koesteren!
  4. Tineke:
    11 augustus 2014
    Mooie nawoorden & goed te lezen dat jullie de reisblog aanhouden. Lieve groet, Paul & Tineke
  5. Mineke:
    11 augustus 2014
    Bedankt voor het leesplezier!
    En nu nagenieten.
  6. Bert:
    mooie afronding!
  7. NaMa:
    11 augustus 2014
    Really interesting to read the afterword stories.Touching very much. Never forget the wonderful time spent with you. Thank you very for being with us. Love you both!!
  8. Marjo:
    14 augustus 2014
    Ik heb erg genoten van jullie reisverhalen!!!
  9. Tiny en Riemert:
    16 augustus 2014
    Mooi en duidelijk nawoord van beiden.
    Nu maar lekker nagenieten, trouwens jullie kunnen de reis zo weer te voorschijn toveren dankzij veel filmmateriaal en foto's.
    Lieve groet Tiny en Riemert
  10. Lucinda:
    31 augustus 2014
    leuk om te lezen en de volgende keer dat we elkaar weer zien wil ik er meer over horen:)

liefs lucinda