Chinese stiptheid

7 november 2023 - Tokyo, Japan

Dag allen!

We zijn net voor zessen aangekomen in het hotel.

Maar beginnen bij het begin.

Zondag waren we al lekker op tijd bij CitizenM en hadden geluk dat we eerder de kamer in mochten.

5 hoog en uitzicht op het vliegveld.

Ook kregen we een bon voor een gratis drankje omdat we regelmatig komen logeren.

Dit hebben we ' s avonds gedaan en kwamen in gesprek met een dame uit Boston.

Zo vloog de avond best snel om.

Toen we naar bed wilden gaan stond het vliegtuig uitgerekend op de plek waar we uitzicht op hadden.

Gisteren een vroeg ontbijt want we wilden op tijd inchecken.

Alles ging vlotjes en voor tienen stonden we bij de gate alwaar het lange wachten was begonnen.

Iets later dan gepland zaten we op onze plek.

We werden met bussen naar het vliegtuig gebracht en rara ....we kwamen langs onze kamer, dit was wel erg grappig.

Geen al te volle vlucht.

Toen we gingen zitten zei Martin: wat een bekend gezicht heeft die man.

Ik draai me om en zie Robert staan.

Van o.a heel Holland bakt.

Toch maar proberen om een selfie met hem te maken, dit heb ik op het einde van de vlucht gedaan en vind de foto wel geslaagd.

Aankomst in Shanghai was gelukkig op tijd.

Maar om daar een transit te maken was niet fijn. Niemand kan of wil je helpen, wat een drama, minpunt voor de Chinezen.

We wilden wat drinken kopen uit een automaat, de winkels waren nog dicht n.l

we hadden een jong stel gevraagd ons te helpen om dat de automaat alleen maar Chinese opschriften had.

Pinnen ging niet maar ze kochten de drankjes voor ons, heel lief gebaar natuurlijk.

Maar verder is China niet leuk.

De luchthaven was vies, onvriendelijk personeel en onze handbagage werd hardhandig doorzocht en uit de tassen gehaald, zie foto.

Ook kreeg ik mijn 2 aanstekers niet terug.

Vanaf de transit hebben we zeker 4x onze paspoorten moeten laten zien.

Werden we gefouilleerd en werden er 2x vingerafdrukken gemaakt.

Voor ons is China geen optie om eens naar terug te gaan.

De vlucht naar Tokyo verliep snel maar bij aankomst om 1 uur zijn we nog uren zoet geweest bij de immigratie en ook hier weer 2x vingerafdrukken laten maken.

Het verschil met China is dat het er in Japan toch wel een stuk vriendelijker aan toe gaat.

We hebben onze pocket wifi gehaald en deze werkt uitstekend!

Vanwege de lange rijen bij de douane was het haasten om bij het hotel te komen.

Gelukkig was een dame op het station ons behulpzaam om het hotel te bellen omdat we later zouden inchecken.

En nu zijn we op de plek van bestemming.

Hebben vlakbij het hotel iets gegeten.

We nemen zo een douche want veel meer zal er niet inzitten vandaag.

Lekker slapen en morgen hopelijk iets langer liggen.

Lieve groetjes Martin en Harma

1. Peter Rolff:
    7 november 2023
    hoi wat een reis zeggen en toestanden in china, maar jullie zijn op de plaats van bestemming, het echte begint nu, maak er een hele fijne vakantie van samen, die ontspanning hebben jullie hard nodig
  2. Jan Wagenaar:
    7 november 2023
    Jammer van die tussenlanding in China met zo'n omslachtige en onvriendelijke toestand. Maar hopelijk wordt de vakantie in Japan aangenamer. Veel plezier gewenst. Ik zie jullie volgend verslag wel weer.
  3. Tineke:
    7 november 2023
    Fijn te weten dat jullie goed geland zijn. Nu lekker slapen en hopelijk morgen een beetje uitslapen en dan pas echt landen in het stadsgewoel. Ik heb al genoten van de eerste foto's. Ze smaken naar meer!
  4. NaMa:
    8 november 2023
    Enjoyed the first pictures on the way. Have a great holiday!!!
  5. Mirjam:
    8 november 2023
    Zooooo dat was echt even niet fijn in China zeg.
    Nu op de plek waar het jullie om gaat! Japan!!
    Maak er iets moois van samen..