Unterwegs in Emden

23 april 2023 - Houten, Nederland

Hallo!

Ons eerste verhaal op het vernieuwde blog.

Gisteren zijn we een dagje naar Emden geweest ongeveer 84 km vanaf Sappemeer.

Dit wilden we al een poosje en gisteren is het er van gekomen.

Hier een korte beschrijving hoe we reizen:

Op de fiets naar station Hoogezand- Sappemeer ( ca. 10 minuten )

Om 7.33 uur de trein naar Weener.

Vroeger ging de trein rechtstreeks naar Leer maar vanwege een kapotte spoorbrug ( al heel lang )

staat er een bus klaar voor het station van Weener.

Reistijd van Hoogezand- Sappemeer naar Weener is 37 minuten.

De bus naar Leer doet er ongeveer 15 minuten over.

Bij aankomst hadden we 2 mogelijkheden om naar Emden te reizen, bus of trein.

Zoals we konden ontdekken gaat de bus maar 2x per dag.

De trein gaat 2x per uur, dat is wel een verschil.

Dus we hebben 2 retourtjes gekocht, totaal 24 euro.

Om 8.53 uur hadden we de trein en om 9.09 waren we al in Emden.

Het is een korte wandeling naar het centrum.

Als eerste maar een kopje koffie drinken en een erg leuke en originele theepot ( of koffiepot? ) gespot.

Daarna verder wandelen door de stad, dat zeker de moeite waard is.

In de oorlog is ca. 80% van Emden gebombardeerd.

Het centrum is opnieuw opgebouwd en er is weinig over gebleven van het oude Emden.

De stad ligt aan de Eems en is de grootste van de regio Oost- Friesland.

Aan de Eems zijn er nog mogelijkheden met een boot verder te gaan naar bv Delfzijl of het eiland Borkum.

Het stadhuis van Emden  is een kopie van het stadhuis van Antwerpen.

Kunsthalle Emden is het museum voor moderne kunst.

We zijn hier niet in geweest maar wie weet een volgende keer?

Veel gewandeld door en rondom de stad.

Natuurlijk ook gewinkeld en soms vind je iets wat in Nederland bijna niet ( meer ) te koop is.

Ben erg blij met de geurolie, Weihnachtsabend ( zie foto )

Rond 14.30 uur besloten we op ons gemak terug te lopen naar het station.

De trein van 14.52 zouden we niet gaan halen.

Op het station nog wat gedronken en wachten op de trein van 15.17 .

Deze had vertraging, het lijkt Nederland wel.

Na nog wat langer wachten kwam de melding dat de trein een kapotte deur had en de vertraging opgelopen was tot 45 minuten.

Geen probleem, vanuit Emden gaan er meer treinen naar Leer.

Om 15,52 konden we op weg naar Leer.

En dezelfde weg terug naar huis.

Al met al heel goed te doen.

Ook vanaf Leer zijn er veel mogelijkheden om verder met de trein te reizen naar andere Duitse steden.

Dit gaan we verder onderzoeken en wie weet......

Groetjes, Martin en Harma

1. Jan Wagenaar:
    23 april 2023
    Niets mis hoor, met jullie nieuwe reisblog. Een leuk verhaal. Ik ken Emden zelf ook wel een beetje. Aan het stationsplein staan ook nog een oude, hoge vierkante flak-bunker uit de 2e WO en een oude stoomlocomotief die vroeger kolentreinen tussen Emden en Rheine (bestemd voor Ruhrgebiet) heeft getrokken en na zijn laatste rit, einde jaren '70, hier als monument werd opgesteld. Een groep liefhebbers en hobbyisten hebben een plan om deze weer rijvaardig te restaureren (maar dat zal nog wel veel geld kosten). Mochten jullie weer eens een stukje Duitsland in willen : vanaf Leer kun je bijv. ook met de trein in Oldenburg, Bremen en Hamburg komen. Ik bekijk jullie foto's thuis nog wel even beter ; ik ben nu nog op de camping en alles gaat erg stroperig via de wifi alhier.
  2. Peter Rolff:
    23 april 2023
    goed dat jullie er tussen uit zijn gegaan voor jullie ontspanning, mooie foto van de trein hoor
  3. Corrie:
    23 april 2023
    Wat een leuk verhaal van jullie tripje naar Duitsland, toen Willem nog werkte ging hij regelmatig als conducteur naar Leer, ging dan naar een kaufhaus, schijnt niet meer te bestaan. Maar het leukste vond ik de theepot! Perfect, want Willem is gek op engelse dropjes :)
    Mooie foto's ook met mooie beelden, daar houd ik wel van!
  4. Tineke:
    23 april 2023
    Mooie opening van het nieuwe blog! Een leuk tripje en qua reizen niet zo vermoeiend. Leuk ook inderdaad om vanaf Leer door te reizen naar andere Duitse steden. Heel goed dat jullie dit gaan onderzoeken 😀 Daar komt vast wat uit!
  5. Wim:
    23 april 2023
    Zag Jantje Vis voorbij komen?. 🫣 Mooie foto’s en lijkt me een heerlijk uitstapje om te doen! Leuk!
  6. Mary Huyzen:
    24 april 2023
    Wat leuk dat jullie met de fiets zijn gegaan
    Dan zie je meer dan met de auto of het vliegtuig
    Ik heb het vroeger ook gedaan We sliepen in jeugdherbergen Het waren leuke en goedkope vakanties
    Er valt veel te zien in Duitsland
  7. Mirjam:
    25 april 2023
    Owww wat een leuk uitstapje!
    Wandelen, fietsen, bus en met de trein. Alleen varen en vliegen ontbreekt hier nog. 😊
    Wat een mooi en aantrekkelijk theekop! Jammie.. Zou je zo je tanden in willen zetten...