De laatste loodjes

6 augustus 2014 - Tokyo, Japan

Beste allemaal!

De laatste dag in Tokyo en ook van deze reis breekt aan.

Gisteren geen verhaaltje meer geplaatst omdat we er even helemaal door heen zaten.

We wilden naar Shinjuku omdat je daar goed kon winkelen.Wij vonden het toch wat tegenvallen maar ook de hitte brak ons op. Het station van Shinjuku schijnt de grootste van Tokyo te zijn en dat hebben we geweten.

Op de weg terug naar het hotel zijn we "verdwaald" in het grote station, hoewel verdwaald een groot woord is, we konden de metrolijn die we moesten hebben niet vinden. Van de ene kant naar de andere kant gelopen maar niet te vinden en het zijn afstanden die je aflegt in een metrostation, trap op, trap af etc.

En opeens stond er een Japanse vrouw voor ons, met de vraag: Can I help you, what are you looking for?

Uitgelegd welke metrolijn we moesten hebben en ze heeft ons er naar toe gebracht.

We hebben haar bedankt en een hand gegeven en uitgezwaaid.

Door naar het hotel en gelijk gaan rusten.

Later zijn we op zoek gegaan naar een eettentje in de buurt.

We vonden een heel leuk iets en het eten leek ons wel wat.

We moesten naar boven, daar zat een oudere dame die ons een tafeltje aanwees met uitzicht op de straat. Vlot daarna kwam een jongeman binnen en die nam onze bestelling op. We kregen soep en een schaaltje met bijgerechtjes en tot slot ons bestelde eten. Dit viel zeker niet tegen.

Toen we betaald hadden en weg wilden gaan kregen we een kauwgum mee.

Het volgende plan was om weer voor avondfoto's te gaan, ditmaal in de wijk Shibuya, daar zit ook een enorme platenzaak, Tower records. Met 6 verdiepingen slaag je daar wel.

Op de terugweg naar het station, foto's gemaakt van de enorme licht reclame's.

Maar ook van de overstekende voetgangers. Dit is geweldig om te zien. Zodra het licht op groen springt komt het van 4 kanten, dit gaat de hele tijd door, Geen rustig moment daar.

We waren om 11 uur terug en omdat de dag behoorlijk zwaar was hadden we geen puf meer om te schrijven.

Gisteren en vandaag zouden erg warme dagen worden, voor ons zijn alle dagen te warm naar we merkten wel dat het inderdaad enorm heet was, we zien zelfs de Japanners zweten en met doekjes lopen om het zweet te wissen van hun voorhoofd. Vanmorgen zijn we naar het keizerlijk paleis gegaan, daar zou een mooi park liggen. De ingang van het paleis zie je maar voor de rest niks. We zijn op zoek gegaan naar het park en zijn daardoor om het hele paleis heen gelopen voordat er een ingang was. En dat is een heel eind! In het park nog een aantal foto's gemaakt.

Daarna zijn we teruggegaan naar het hotel, het was vroeg in de middag en we merken nu ook dat het genoeg is geweest. De warmte speelt een grote rol maar ook de moeheid. Vandaag zijn we een maand van huis, de tijd is echt omgevlogen.

Morgenochtend om 11 uur moeten we de kamer verlaten, we vliegen pas morgen nacht om 00.30 uur. Het gaat een lange dag worden maar ook de vlucht duurt bijna 11 uur tot Dubai en van Dubai naar Amsterdam is nog eens 7 uur.

Dat is nog niet alles, we worden ook weer 7 uur terug gezet als we landen.

Waarschijnlijk zullen we niet in de gelegenheid zijn morgen een verhaal te plaatsen, we hopen wel dat we wat foto's kunnen uploaden op het vliegveld.

En uiteraard schrijven we als we thuis zijn.

Iedereen nogmaals bedankt voor de belangstelling.

We gaan naar huis met zoveel extra bagage, zowel in onze koffers als in ons hoofd.

Het was echt onvergetelijk en een enorme ervaring.

Heel dankbaar dat we deze reis mochten maken.......!

Foto's bijgevoegd en extra foto's van de supermarkt.

1. Corrie:
    6 augustus 2014
    Het zit er bijna op voor jullie, het einde van een enerverende reis en waar je straks thuis pas goed beseft wat je allemaal hebt gezien! Had dat zelf n.l. met de reis naar Rome en dat was slechts 5 dagen! We wensen jullie een goede en vooral rustige reis naar huis, het wordt een lange zit en hopelijk kunnen jullie een beetje slapen in het vliegtuig. Alvast welkom thuis in Nederland en bedankt voor al jullie mooie verhalen en foto's!
  2. Tineke:
    6 augustus 2014
    Als ik lees hoe jullie terugreis eruit ziet, schiet me gelijk een tekstregel van Frank Boeijen te binnen. 'De langste reis is de reis naar huis'. Het wordt in ieder geval een terugreis met (zoals je zelf al schrijft) koffers vol ervaringen! Bijzonder dat we door jullie blogs en foto's van jullie prachtige reis mochten meegenieten. Het zal best wel vermoeiend geweest zijn om het blog steeds bij te houden, maar als je thuis bent, heb je hier een waardevol souvenir aan.

Alvast een goeie terugreis gewenst & diepe (Japanse) buiging voor jullie blog! Lieve groet, Tineke (& Paul).
  3. Saskia:
    6 augustus 2014
    een goed afscheid, een goede reis, een goede thuiskomst en acclimatisering ;), heel veel nagenieten ook! En heel erg bedankt dat ik mee mocht genieten!!!!!!!
  4. Sjerief:
    6 augustus 2014
    Hoe leg je een verleden vast..

Vol plezier , vol bewondering voor de risico's, de warme liefde aan Sri Lanka, de bijzondere momenten in Sydney, en Japan het uithoudingsvermogen in de gigantische hitte,
    reisden we in de schaduw mee met de indrukwekkende verhalen en ervaringen.

Dank!

Een goede reis terug naar het begin......... This is it !
  5. Kitty:
    6 augustus 2014
    Bedankt voor jullie mooie verhalen ik heb er van genoten. Goede reis terug en ik zie jullie weer in Hoogezand.
  6. NaMa:
    6 augustus 2014
    Wonderful trip. Nice stories and set of pictures. Thank you very much for sharing the all stories and beautiful unforgettable pictures with us. We really enjoyed it. Have a safe journey to Home. Looking forward to talk to you once you got home.
  7. Tiny en Riemert:
    6 augustus 2014
    Wij wensen jullie een goede terugreis en straks thuis heel lang nagenieten van alle indrukken.
    Knap dat jullie elke dag een reisverslag hebben geplaatst met prachtige foto's, petje af.
    Lieve groet Tiny en Riemert
  8. Bert:
    6 augustus 2014
    ja, helaas alweer bijna voorbij. Zal ook jullie reisverslagen missen.
    Goede vlucht en tot gauw.
  9. Jantje baas:
    Harma en Martin bedankt!
    Maar wat is het voorbij gevlogen!
    Het was erg leuk om jullie te volgen, de foto"s, de verslagen, erg leuk!
    Fijne terugreis.. even afzien maar dan thuis lekker nagenieten van deze prachtige reis!
  10. Karel Knarren:
    7 augustus 2014
    Tot straks op schiphol.
  11. P.rolff:
    7 augustus 2014
    hoi harma en martin,dank voor jullie alle mooie reis verhalen en foto;s,de tijd is inderdaad voorbijgevlogen voor jullie,maar jullie zijn zoveel ervaringen rijker geworden,voor straks een goede en behouden thuisreis en wij horen elkaar wel weer