Een bloedig begin van de dag......

21 oktober 2015 - Östersund, Zweden

Hoi allemaal!

De dag begon met een prachtige zonsopgang.

We zijn altijd vroeg op en tijdens het ontbijt zien we via het raam hoe Emil de 5 grote elanden voert, daar hebben we zicht op vanaf de achterkant van ons appartement.

Zodra ze Emil aan horen komen gaan ze op een drafje naar de voederbak.

Elke ochtend een mooi gezicht.

Na ons ontbijt zitten we meestal even op de veranda voor.

Zo ook vanochtend en we zien Emil bij zijn huis lopen met nog een man.

Plots zegt Martin: Die man heeft een geweer bij zich.

He gatsie dachten we, er zal toch niks aan de hand zijn.

Samen verdwenen ze naar achteren.

Opeens een schot, we keken elkaar verschrikt aan, een paar minuten later een tweede schot.Inmiddels waren we binnen en zijn bij het achterraam gaan kijken.

Niks te zien maar na een poosje zagen we Emil lopen, de andere man kwam later ook weer te voorschijn.

We dachten eerst dat er misschien een eland van Emil was afgeschoten en dus gingen we tellen of we nog wel 5 zagen lopen.

De man was weggegaan maar kwam terug op een tractor met grijper.

Martins' ogen zijn iets beter dan de mijne want hij zag dat een eland werd opgetakeld door de grijparmen en later zag ik de eland ook door de lucht gaan.

We telden steeds 4 elanden dus vreesden het ergste.

Na een poosje kwam Emil naar ons appartement omdat we hadden afgesproken de rekening vandaag te betalen en in zijn souvenir hoek te komen kijken.

Hij vertelde dat vanochtend vroeg hij een gat in het hek aantrof.Al snel zag hij dat er een wilde eland bij zijn elanden stond. Omdat het nu bronstijd is zijn de elanden niet aardig voor elkaar. Deze eland was in de aanval om 1 van de elanden wat aan te doen.Het gewei wat deze eland had was enorm. En met zo'n gewei kunnen ze mens en dier behoorlijk verwonden of doden.

Daarom is deze eland afgeschoten.

Het is geen fijn verhaal en toen we later met Emil meeliepen voor de souvenirs gelijk gevraagd hoe het zit met de geweien van zijn elanden.

Elk jaar worden ze onder verdoving afgezaagd door een dierenarts.Een gewei groeit dagelijks 1 cm.

Toen wij terug gingen naar het appartement zagen we aan het bloedspoor dat de eland was afgevoerd.Waar naar toe weten we niet.

Voor de middag hadden we een leuke wandel suggestie van Emil gekregen.Door de velden en zo een stuk af kunnen snijden, kwamen we bij Anderssöns natuurreservaat. Helaas begon het wat te regenen. De eerste dag dat het regende.

Al met al hebben we 2,5 uur gewandeld en waren om half 4 weer terug. Vandaag best een koude dag, een behoorlijke wind.

Het regende blaadjes af en toe ( zie foto )

We hebben deze dagen enorm gemazzeld met het weer, het was meestal wisselend bewolkt maar de zon zorgde voor prachtige luchten.Elke avond kregen we een andere lucht te zien. Hele mooie kadootjes.....

Om 4 uur zijn we nog met Emil naar de elanden geweest om ze te voederen.

De 5 "grote" kwamen niet, we dachten dat ze misschien van slag waren vanwege vanochtend maar omdat het vandaag zo koud is zoeken ze beschutting in de bossen, Emil is ze gaan zoeken, het terrein waar ze lopen is ca. 3 vierkante km. ( als we het goed begrepen hebben ) uiteindelijk kwamen ze allemaal tevoorschijn. Wij zijn toen naar Hero en Maj gegaan en natuurlijk heel veel foto's gemaakt.

Gelukkig zijn we zelf ook weer op temperatuur, 4 graden was het maar de wind was brrrr.......

Straks weer lekker slapen en dan nog 1 dag hier, oftewel we gaan naar Are.

Tot morgen avond!

Groetjes, Martin en Harma

1. LiMi:
    21 oktober 2015
    Wat een verhaal en dat zo op de vroege ochtend. Mooie foto's weer..
  2. Gerda:
    21 oktober 2015
    Jullie hebben echt een stukje natuur gezien wat niet leuk afliep.
    En dan ook nog op de vroege morgen, nee niets voor mij.
    Maar een ding is zeker het is een mooie omgeving met een prachtige natuur, waar mooie plaatjes van zijn gemaakt.
    Lieve groet van,

Gerda
  3. Tineke:
    21 oktober 2015
    Gelukkig was het filmpje van deze dag bloedeloos, maar wel bloedmooi!
    Erg leuk om zo met jullie mee te lopen. En dat zonder last te hebben van de kou. Veel plezier morgen in Are!
  4. P.rolff:
    22 oktober 2015
    wat een toestanden met die eland zeg,niet leuk om te horen,maar was waarschijnlijk noodzakelijk dus m,aar verder wat een mooie omgeving
  5. Corrie:
    22 oktober 2015
    Tja de natuur is mooi maar ook hard! Hoort er allemaal bij maar op je nuchtere maag wel wat minder natuurlijk...