Adeus Lisboa - Welkom Hectiek

29 september 2022 - Hoogezand, Nederland

Hallo Allemaal

Na ons verhaal van dinsdag 27 september, zouden we in de avond nog weg gaan.

Dat hebben we gedaan om Lissabon in de avond te fotograferen.

We zijn met de metro  (blauwe lijn) naar Terreiro do Paco gegaan, daar kregen we een mooie zonsondergang te zien.

Het werd steeds meer avond en de lichten gingen aan.

Het was er druk, maar het leverde mooie plaatjes op.

Helaas zijn we er niet lang gebleven omdat Harma bedorven vlees (dat denken we) heeft gegeten en steeds beroerder werd.

Toen we terug in het hotel waren is ze gelijk gaan liggen.

De volgende ochtend ons vertrek naar huis, was ze er nog beroerder aan toe.

Ze heeft een licht ontbijt geprobeerd maar dat voelde niet goed.

Nadat de koffers waren ingepakt en alles uitgecheckt was, zijn we tegen 9 uur op weg gegaan.

Eerst met de blauwe lijn naar Sebastiao, daar overstappen op de rode lijn naar het vliegveld.

We probeerde zo veel mogelijk bij een toilet in de buurt te zijn voor Harma en dat viel niet altijd mee.

Toen we op het vliegveld waren ging alles best snel, en het lange wachten begon want het was pas tegen 12 uur.

We vlogen pas om 14:40 uur naar Amstrerdam.

Harma durfde ondertussen helemaal niets meer te eten en hebben we op het vliegveld van Lissabon medicijnen gekocht tegen de diarree.

Toen we in het vliegtuig zaten ging alles  voorspoedig.

We landen op Schiphol om 18:50, wat later was dan voorspeld.

Toen we de koffers hadden gingen we direct naar de trein toe die naar Groningen zal gaan.

Toen we voor het informatie bord stonden zakte onze moed in de schoenen.

Er was een bovenleiding kapot en alles reed maar tot Almere.

Je kon omrijden via Amersfoort en dan weer overstappen en dan weer enz.

Het werd ook steeds later en ja als je ziek bent en je komt dan ergens vast te zitten.

Dan kun je nergens meer heen.

Dus zijn we op goed geluk naar een hotel gaan zoeken voor de nacht.

Er was er één maar dat was wel één van de duurste.

We hebben hem genomen want Harma was te beroerd.

Het regende ondertussen ook en we zagen het niet meer zitten om verder te gaan.

Het was een goede zet van ons, want de volgende dag was er nog niets opgelost.

Vanochtend na het ontbijt zijn we naar de trein gegaan.

Harma had goed geslapen maar was nog steeds beroerd.

Nog steeds was de bovenleiding stuk.

We hebben besloten om maar naar Utrecht Centraal te gaan om alles via Almere gaat te ontlopen.

Dan kom je met bussen te zitten.

We hadden een trein naar Utrecht, het was wel een stop trein en dat maakte ons niet uit.

Op de helft van de rit kregen we de melding dat de trein niet verder ging dan Hilversum.

Uitstappen en dan maar weer wachten.

Het lukte ons uiteindelijk om Utrecht te bereiken.

Vanaf daar konden we met de trein naar Groningen in één stuk door.

We werden afgehaald op het station van Hoogezand en waren om kwart over één thuis.

En zover het gaat zal Harma uitzieken.

Onze eind conclusie over Lissabon is.

We zullen er niet gauw weer voor kiezen.

We hebben mooie dingen gezien maar buiten de stad was het veel mooier.

Ik denk dat we allebei er meer van voorgesteld hadden.

Er was heel veel herrie en alles gaat door elkaar heen op straat.

Zakkenrollers zijn er zeker maar wij hadden ons goed voorbereid, en zijn nooit lang op plekken gebleven waar het te gevaarlijk was.

De mensen waren niet altijd vriendelijk.

Voor ons doen hebben wij ons er zeker vermaakt.

We willen iedereen bedanken voor de reacties en ook nu nog wat foto's en een laatste filmpje.

Tot de volgende reis

Groetjes van Harma en Martin

1. Saskia:
    29 september 2022
    Hoop dat je ondertussen weer wat bent opgeknapt Harma! Dit was wel een terugreis met veel obstakels zeg!
  2. Mirjam:
    29 september 2022
    Achjeee… dat was wel een even andere terugreis dat jullie voor ogen hadden…
    Wat een beleving zeg!
    Harma , beterschap ❤️‍🩹 gewenst!
  3. Jan Wagenaar:
    29 september 2022
    Jammer dat je de laatste dag ziek bent geworden, Harma. En dan ook nog eens dat gedoe met het niet rechtstreeks naar huis kunnen met de trein. In elk geval beterschap gewenst.
  4. Tineke:
    29 september 2022
    Fijn dat jullie weer lekker thuis zijn. Oost, west, thuis best! Zeker na zo'n voedselvergiftiging (want daar lijkt het op). Jammer dat Lissabon zelf wat tegenviel.
    De avondbeelden van de stad zijn mooi! En jullie hebben sowieso weer prachtige foto's en videobeelden gemaakt. Ben benieuwd wat jullie volgende bestemming gaat worden. Zou me niet verbazen als het Stockholm wordt!
  5. Lucinda:
    29 september 2022
    Jammer om te horen dat je zoek bent geworden Harma. 3 naar weer snel beter word.
    En de foto's en filmpjes waren erg mooi.
    Toch altijd knap dat jullie er zoveel op uit gaan om zoveel mogelijk te zien van het land. Nou de kerstbal is binnen en Martin heeft ook wat vinyl gescoord dus nu maar weer bij komen hier in hoogezand.
    Beterschap en tot snel.

Groetjes lucinda
  6. NaMa:
    30 september 2022
    Sad to hear you got sick. Hope you got home safe. Feel Better. Thank you for sharing stories and amazing pics.
  7. Corrie:
    1 oktober 2022
    He bah! Wat een narigheid zo op het eind van de vakantie! Beterschap Harma, weet wat het is, mij is het overkomen op de laatste dag vanuit Rome, ben ruim een week ziek geweest en hoop voor jou dat het niet zolang gaat duren!
    Bedankt voor de foto's en filmpjes en voor nu lekker uitrusten in Sappemeer!