We gaan naar Ελούντα!

18 maart 2017 - Hoogezand, Nederland

Hallo allemaal,

Zoals jullie zien aan de titel van dit nieuw verhaal gaan we naar Ελούντα.

De naam ziet er erg Grieks uit en dat is het ook.

In onze taal schrijven we het als Elounda ( of Elounta ).

In het kort iets over Elounda en waarom we hier voor gekozen hebben.

Elounda ligt in het Noord Oosten van Kreta, vlakbij Agios Nikolaos een iets grotere stad.

Het staat bekend om de luxe hotels maar die keuze hebben we niet gemaakt.

Ons hotel is klein en heeft 33 kamers.

Het heeft uitzicht op de haven van Elounda.

Op de website lijkt het uitzicht mooi.

Kamer met een balkon en met een beetje mazzel hebben we havenzicht.

Wie betaalt de veerman ( televisieserie uit 1977 ) is hier opgenomen.

Maar dat is niet de reden dat we geboekt hebben, we lazen dit pas na het boeken.

2 weken geleden begon onze speurtocht voor de zomervakantie.

Het was het weekend nadat er meer zekerheid was over Martins baanbehoud.

99,9 % is er baangarantie en dat heeft ons doen besluiten de zomervakantie vast te gaan leggen.

Maar waar willen we naar toe?

Verschillende bestemmingen zijn langsgekomen van Noorwegen tot Zwitserland.

Totdat Martin op het idee kwam om te vliegen vanaf Eelde.

Ideaal voor ons om niet eerst naar Schiphol af te moeten reizen.

Dus onze zoektocht begon bij Eelde.

En dat zijn over het algemeen zonvakanties.

Voor ons bleef al gauw Griekenland over als meest interessante bestemming.

Uiteindelijk kwam Elounda uit de bus.

En ja we weten dat Kreta heet is maar hebben we ook niet Sri Lanka en Tokyo doorstaan?

In 2010 waren we in Athene en ook dat hebben we volgehouden.

En ander belangrijke reden is om dit jaar "echt" vakantie te vieren.

Eens 2 weken niet de hort op,

Afgelopen jaar stond / staat zo in het teken van veel spanning, hectiek en drukte.

( baangarantie en het mantelzorgen )

Dus een ontspannen vakantie is wel op zijn plaats, lijkt ons.

Natuurlijk blijven we geen 2 weken bij het hotel want we willen wel wat zien van Kreta.

Maar een heerlijk vooruitzicht om op het balkon te zitten na een dag de hitte getrotseerd te hebben, een zwoele bries en genietend van een ouzo ofzo?

Ik zie het allemaal voor me en geniet nu al!

Elounda ligt vlakbij het leprozen eiland Spinalonga.

Het schijnt best toeristisch te zijn maar ook indrukwekkend.

Ik ben inmiddels begonnen in het boek van Victoria Hislop, het eiland.

Dit gaat over Spinalonga, het boek is een aanrader!

Dus we zullen dit eiland vast en zeker gaan bezoeken.

Nu hebben we ruim 4 maanden de tijd om ons te gaan verdiepen in de omgeving.

Het worden vast niet alleen balkon verhalen.

We hopen op mooie trips en wandelingen!

Nog 139 dagen voor vertrek volgens Cor en Don.

We gaan op zoek naar Griekse muziek!

Wordt vervolgd!

Lieve groet, Martin en Harma

1. Mary Huyzen:
    18 maart 2017
    Een paar jaar geleden was ik met Mirjam op Kreta. We huurden een auto en waren ook op Spinalonga. Heel indrukwekkend. Is zeker ook met OV te bereiken. Wens jullie alvast veel voorpret en veel plezier op Kreta. Gr. Mary
  2. Tineke:
    18 maart 2017
    Goeie keus om lekker vanaf Eelde te vliegen. Ben nu al benieuwd naar de verhalen en de foto's!
  3. Liane:
    18 maart 2017
    Wat super over de baangarantie van Martin, gefeliciteerd. Dat verdiend zeker een heuglijk feit, deze vakantie. Geniet van de voorpret.
  4. LiMi:
    18 maart 2017
    Geweldig!!! Zo gegund..! baangarantie en een prachtig vooruitzicht op echt lekker genieten.
  5. Sije Pool:
    18 maart 2017
    Jaren geleden ben ik op vakantie naar Kreta geweest.
    Ongeveer op dezelfde plek als jullie.
    Ik heb genoten van deze vakantie en zie het haventje van Agios Nikolaos zo weer voor mij.
    Mijn zus heeft ooit een wandeling door een kloof gemaakt
    op Kreta. Wel een zware tocht.
    Mooi vooruitzicht om hier naar toe te gaan.
    Groet Sije
  6. Ina van Dijk:
    18 maart 2017
    Dit gaat vast en zeker een heerlijke vakantie worden... Wie betaalt de veerman...geweldige serie! Ik kijk al uit naar jullie reisverslag,maar daarvoor moet ik nog even wachten... Veel plezier gewenst met het voorbereiden en uitzoeken van allerlei to-do's ! Goed zeg,dat het erop lijkt dat je je baan kunt behouden Martin! Fijn weekend verder!!
  7. Gerda:
    18 maart 2017
    Dit is geweldig nieuws , en dan ook nog een vacantie die mij echt heel mooi lijkt en ik verheug mij ook weer op mooie plaatjes van jullie. Groetjes, Gerda
  8. Corrie:
    19 maart 2017
    Aantal jaar geleden waren Willem en ik ook op Kreta en dat was werkelijk een van onze mooiste vakanties, dus denk dat jullie daar ook vast een geweldige tijd gaan beleven!
  9. P.rolff:
    19 maart 2017
    heel goed dat jullie op vakantie gaan en naar Kreta, zelf op Rhodos geweest, geweldige eindlanden en veel oude tempels te zien, zie graag weer mooie foto's van jullie zal best lukken en kunnen jullie alle beslommeringen even van jullie afzetten, groetjes, peter