Op fietse ( in Drenthe )

14 mei 2016 - Westerbork, Nederland

Hoi allemaal,

Alweer lang en breed thuis van een paar prachtige dagen in Drenthe.

Nu een wat uitgebreider verslag:

Dinsdag zijn we vroeg in de middag vertrokken.

Met de trein naar Beilen en daar op de bus gestapt naar Westerbork ( busrit van maar 10 minuutjes )

We zijn nog nooit zo snel op een bestemming aangekomen, ook een voordeel om het wat dichterbij huis te zoeken.

Het hotel ligt in het centrum van Westerbork, Abdij de Westerburcht.

De rugtas op de kamer achtergelaten en toen de Hoofdstraat even door voor een eerste kennismaking.

Het was dinsdag al erg mooi weer en na de korte wandeling zijn we op het terras gaan zitten van het hotel.

2 deuren van het hotel af hebben we een hapje gegeten en nog een paar deuren verderop zit de supermarkt.

Daar wat hapjes en drankjes gekocht voor bij de buis want we wilden Douwe Bob natuurlijk niet missen.

De volgende ochtend naar de ontbijtruimte.

Klein maar fijn, weinig gasten.

Keuze was er genoeg.

Om 9 uur zijn we vertrokken op de fiets, die we konden huren van het hotel.

Terwijl we net op pad waren zei ik tegen Martin: Je zal maar een lekke band krijgen, wat doen we dan?

Tja jullie weten hoe dat is afgelopen.....ik kreeg die lekke band.

Gelijk maar besloten om mijn gedachten nooit meer uit te spreken.

Bijna aangekomen bij het voormalig kamp Westerbork, wat trouwens niet in Westerbork ligt maar ca. 12 km verderop in Hooghalen, veranderde het fietspad in een ruwe zandweg, wat ons deed besluiten om af te stappen, maar toen was het leed waarschijnlijk al geschied.

Bij het kamp de fietsen gestald en verder gaan lopen.

Het is indrukwekkend en je bent toch wel een poosje zoet met fotograferen en filmen. Terug naar de fietsen en ik zag het al.....de lekke band.

Gelukkig hadden we het kaartje met telefoonnummer van het hotel bij ons.

De eigenaar zou met zijn busje naar ons toe komen en een andere fiets meebrengen.

Na een poosje wachten werd de fiets gebracht, super service natuurlijk.

We zijn naar het restaurant gegaan en hebben daar iets gegeten.

Daarna op de fiets gestapt en onze fietstocht vervolgd.

Wat een prachtige omgeving.

Regelmatig gestopt om foto's te maken.

Zo kwamen we uit in Schoonloo.

Daar een korte pauze ingelast om wat te drinken.

Via Elp teruggefietst naar Westerbork.

Om 4 uur waren we in het hotel en hebben nog wat gedronken op het terras.

Het was behoorlijk warm en een lekker, koel pilsje deed ons goed.

Nu was het onze bedoeling om de volgende dag te gaan lopen naar Orvelte maar omdat het fietsen toch wel goed is bevallen en je hebt met de fiets een groter bereik besloten we ook voor de donderdag een fiets te huren.

Ook deze ochtend om 9 uur vertrokken.

Als eerste naar het schattig dorpje Orvelte. Het ligt maar 3 km van Westerbork maar door de vele fotostops deden we er wat langer over dan normaal.

Op de weg naar Orvelte zijn we eerst langs de Drentse bollenvelden gegaan.

Wat een kleurenpracht!

Na deze fotostop door naar Orvelte.

Waar ook genoeg te fotograferen viel.

We hebben onze koffiepauze gehouden bij de Schenkerij,

De inrichting is werkelijk nostalgisch.

En er hangen mooie schilderijen van Henk Renting.

Vervolgens weer op de fiets gestapt.

Op weg naar Schoonoord.

Langs het Oranjekanaal via Wezuperbrug kwamen we in Schoonoord.

Daar zijn we naar het Ellert en Brammert openlucht museum gegaan.

Heel wat uurtjes doorgebracht.

Halverwege de route van het park is een boerenherberg waar het heerlijk uitrusten is onder het genot van bv koffie met krentenwegge.

Tijdens ons bezoek hebben we veel lol gehad vanwege de dame bij de entree van het park.

Het gesprek ging als volgt ( en hopelijk schrijf ik het goed genoeg dat jullie mee kunnen lachen )

Ik: 2 kaartjes graag..... ah ik kan hier pinnen?

Dame: Ja, wilt u er een handleiding bij? kost 1 euro.

Martin: Een handleiding voor het pinnen?

De handleiding was uiteraard voor het park maar ik zag Martin al lachend weglopen

en het kostte me ook moeite om mijn gezicht in de plooi te houden.

De dame had niet door dat we erg lol hadden om deze opmerking.

Via een mooie route zijn we terug gefietst naar Westerbork.

Zelfs nog een stukje van het Pieterpad gelopen.

Ook nu weer waren we rond 4 uur terug bij het hotel.

Gelukkig hoefden we geen koffer in te pakken.

Alles kon de volgende ochtend zo in de rugtas, en deze is dan ook goedgekeurd door ons.

Na een goed ontbijt hebben we de rekening betaald van al onze drankjes en toen naar de bus.

Zelfde reis gemaakt en zo waren we om half 12 thuis.

Sneller kan niet.

We hebben zo geboft met het prachtige weer.

En ik denk dat zo'n uitje wel voor herhaling vatbaar is.

Tot een volgende keer en dank voor de reacties!

Groetjes, Martin en Harma

1. Tiny:
    14 mei 2016
    Mooi verhaal en fijn dat jullie zo hebben genoten.
    Prachtige omgeving en zo dicht bij huis.
    lekker na genieten deze dagen.
  2. Mary Huyzen:
    14 mei 2016
    Julie hebben echt geboft met het weer. Ik was gisteren ook bij Ellert en Brammert met 2 van mijn kleinkinderen. Abby vroeg of de mensen die in een van de huisjes aan tafel zaten echt waren. De speeltuin vonden ze natuurlijk ook geweldig. Groetjes, Mary.
  3. Sije Pool:
    Hallo Martin en Harma,
    Leuk om weer een reisverhaal van jullie te mogen lezen. Lekker dichtbij en een wonderschone omgeving in ons eigen land.
    Er zijn nog zoveel plekken die wie nog niet in land gezien hebben.
    Gelukkig hadden jullie de weergoden ook nog mee.
    Ik moet nog steeds een kopje koffie komen drinken en laten wij dit
    binnenkort eens doen.
    Lieve groet Sije.
    PS. Geniet vanavond van het songfestival.
  4. P.rolff:
    14 mei 2016
    heerlijk om te horen dat jullie zo hebben genoten en prachtig weer hebben gehad, dat hadden jullie nodig hoop gauw weer iets van jullie te horen
  5. Tineke:
    14 mei 2016
    Geestig over die handleiding :-) Wat een prachtige foto's en wat was het weer leuk om jullie, dit keer super sportieve, reisverhaal te lezen. Drenthe ken ik niet zo goed, maar wat jullie ervan hebben laten zien, is zeer de moeite waard. Wie weet ga ik ook wel eens in Drenthe een hotel boeken (en dan het liefst met het weer dat jullie hadden erbij). Groetjes, Tineke
  6. LiMi:
    14 mei 2016
    Prachtig verhaal en avonturen in prachtig Drenthe!
  7. Gerda:
    14 mei 2016
    Bedankt voor het delen van jullie reis. Je krijgt er gewoon een blij gevoel bij en wie wil dat nou niet. Hoop nog veel van jullie reis verhalen te krijgen. Lieve groet, Gerda⛺️
  8. Margriet:
    15 mei 2016
    Fijn dat jullie het zo prachtig hebben gehad in eigen land! Ja Drenthe is een schoonheid.
  9. Corrie:
    15 mei 2016
    Ha ha wat een grappig verhaal over de handleiding zeg! Fijn dat jullie zo hebben genoten en wij zelf toch ook eens meer in de buurt gaan bekijken.
  10. NaMa:
    16 mei 2016
    Wow, interesting reading. Mind blowing pictures. Hope you got home safe!