In de bergen met Heidi en Peter.

15 augustus 2017 - Elounda, Griekenland

Hallo medereizigers.

Martin schrijft vandaag, Harma heeft wat tijd nodig om weer te herstellen.

Er zijn soms momenten dat je het moet koesteren dat je geen rijbewijs hebt.

Dit zou ons later duidelijk worden.

Ons originele plan was tegen de berg op te lopen, een boven wijk van Elounda genaamd Kato Elounda.

Uiteindelijk zouden we via deze wijk bij een kerkje komen waar je een mooie panorama uitzicht had.

Maar ja afslag gemist dus zijn we de hele berg over gegaan met zijn dorpjes en vooral afgronden.

Het begin was om half 9, we liepen niets vermoedend richting kato Elounda, misschien om ook een glimp ergens te kunnen opvangen van de nationale feestdag vandaag hier in Griekenland.

Maria hemelvaart genaamd.

Het was vrij rustig op de weg omdat het nog redelijk vroeg was. Het filmen en het fotograferen was het enige geluid dat we hoorden.

Na een tijd stonden we in kato Elounda een traditionele dorpje/wijk.

Oude huizen, scholen en een kerkje. Het was al aardig hoog en de uitzichten begonnen indrukwekkend te worden.

Mooie Griekse huisjes. Toen we bij het kerkje stonden kwam er wat bevolking voor de feestdag maar het kerkje was dicht.

We liepen verder in het dorpje en gingen hoger  dus misten we het afslagje naar het kerkje dat we wilden als eindpunt.

Wat volgde was een bergtocht van 4 en een half uur.

Het werd ook steeds warmer dus uiteindelijk insmeren en veel drinken.

Maar Harma heeft zo’n grote hoogtevrees dat ze kokhalzend dicht bij de andere kant langs de weg voort strompelde. En vooral bij de afgrond weg te blijven.

Hier en daar gezeten op plekken waar bankjes en ook een waterkraan was.

Diversen dorpjes passeerde we en de uitzichten waren steeds indrukwekkender. Steeds moesten we ook onze doel bij stellen. O als we daar voorbij zijn dan kunnen we naar beneden komen. Maar steeds als we DAAR voorbij waren moesten we het alweer bijstellen.

Na een tijd hield ook het asfalt op en begon het klauteren naar boven. Ineens waren we Heidi en Peter want je hoorde overal de bellen van de geiten klinken. Vaak zag je ze niet.

Maar het liep zeer moeizaam en vooral Harma genoot niet meer en de hoogtevrees gaf ook niet mee. Het werd ook steeds warmer. Weer wat drinken en het liedje van Heidi kwam in ons op.

Toen we over de top gingen hadden we zo’n mooi uitzicht maar Harma wilde door die zag dit niet meer. Haar enkels begonnen zeer te doen.

Gelukkig was de weg weer wat beter en uiteindelijk stonden we beneden en zagen we dat we dicht bij Plaka waren.  Het was na 13.00 uur We gingen daar heen om de bus te pakken maar die ging om half twee maar we konden niet meer.

Eerst wat eten en vooral koud drinken.

Zonder rijbewijs dus lopend zie je zo veel meer. Maar wat we in deze hitte hebben gedaan was ook niet goed natuurlijk. Maar we hebben het wel gezien. Juist dat afslagje zorgde ervoor dat we meer zagen dan we voor ogen hadden.

Toen we weer wat bijgekomen waren en weer wat uit de voeten konden zijn we in de schaduw gaan zitten en ruim na half 4 kwam de bus die ons weer in Elounda af zetten.

Niettemin zijn we trots dat we het gedaan hebben.

Eerst opfrissen en wat bijkomen en straks wat gaan eten bij de Albanees.

Tot morgen

P.S geniet van de extra veel foto’s.

1. Liane:
    15 augustus 2017
    Wat een prachtige foto's. Dat vrouwtje wat met haar hand om haar wang zit. Geweldig.
    Och Harma heb met je te doen, voel je.
    Maar je hebt mooie dingen gezien, ondanks dat het je veel gekost heeft.
  2. Jan Wagenaar:
    15 augustus 2017
    Arme Harma, zo'n grote inspanning en op zo'n hoogte. De foto's zijn weer geweldig. Jullie laten zo meer van het land zien dan dat je in de toeristische folders ziet. En door dat vele lopen zie je onderweg ook meer.
  3. Tiny:
    Adembenemend mooi.
    Knap dat jullie elke dag een mooi en duidelijk verhaal schrijven.
    Nog veel mooie dagen gewenst Harma en Martin.
  4. Sije Pool:
    Hallo Martin en Harma,
    Ik kan me heel goed voorstellen dat Harma afgepeigerd was na zo'n zware wandeling in de bergen met deze hitte.
    Jullie komen in ieder geval op plekjes waar de meeste toeristen niet komen. Mooie foto's.
    Rust lekker uit en morgen is er weer een nieuwe dag om iets te ondernemen.
    Groet Sije
  5. NaMa:
    16 augustus 2017
    Wow, you have covered beautiful points through your hike. Really wishing Harma to recover soon.
  6. Bert:
    16 augustus 2017
    wederom mooie foto's. zo te zien genieten jullie er van
  7. Gerda:
    16 augustus 2017
    Weer prachtige foto, s maar Harma wat doe jij jezelf aan in die hitte en je angst. Maar je hebt het wel gedaan en er staan weer mooie foto' s op. Fijne dag hoor. Doei, doei.
  8. Corrie:
    16 augustus 2017
    Het was duidelijk afzien, maar zeer de moeite waard, wat een prachtige foto's! Dank daarvoor!
  9. Tineke:
    16 augustus 2017
    Bergen verzet. Respect!! Nu ik dit schrijf is het 16 augustus. Vandaag een dagje als de Griekse God? Lekker liggen en niets doen?
  10. Mary Huyzen:
    18 augustus 2017
    Je hebt helemaal gelijk, Martin. Lopend zie je veel meer dan vanuit een rijdende auto Bovendien kom je op plaatsen waar een auto niet kan komen Jullie zijn kanjers! En..... alweer prachtige foto's!