95 KM verderop

18 juli 2020 - Thessaloníki, Griekenland

Dag allemaal!

Een ongebruikelijk tijdstip om te schrijven maar dat heeft met gisteren te maken.

Donderdagavond verschillende opties bekeken voor een dagje uit.

Litochoro leek ons erg leuk.

Dat ligt aan de voet van de berg Olympus.

Maar tijdens het oriënteren kwamen we er al snel achter dat het geen doen is om naar af te reizen.

Met de trein ben je in ongeveer een uur op het station van Litochoro.

Maar dan moet je lopend verder naar het centrum, dit schijnt minstens een uur te zijn.

Een bus stopt niet bij het station van Litochoro.

Gekkenwerk om een uur te gaan lopen en dan op de terugweg ook weer.

Dus dat viel af.

We kwamen uit bij Edessa, er schijnen watervallen te zijn.

Met de info van het hotel op weg naar het K Tel busstation.

K Tel is de Griekse busmaatschappij en heeft niks met muziek te maken.

Natuurlijk stonden we in omgekeerde richting en konden dus omkeren.

Tja dat Grieks blijft wel moeilijk hoor!

Maar iets later dan verwacht stonden we op het grote busstation.

Een open retour gekocht en om half 11 vertrokken naar Edessa, 95 km van Thessaloniki.

De rit zou bijna 2 uur duren.

Mondkapjes verplicht en dit werd echt gecontroleerd door de chauffeur.

Hier zit wel verschil in, de meeste chauffeurs controleren dit n.l niet.

Sowieso vinden wij dat maar weinig mensen een mondkapje dragen in de bus / trein.

Terwijl ik ook heb gelezen dat de Grieken bang zijn voor toeristen vanwege het Covid 19 virus.

Maar zelf geen mondkapje dragen……beetje krom.

Wij houden ons er strikt aan in ieder geval.

( Ook nu sinds vandaag de mondkapjes gedragen moeten worden in de supermarkten. )

Na bijna 2 uur kwamen we aan in Edessa, prachtige tocht door de bergen.

Op afstand 1 waterval gezien.

Wat is het een mooi gebied.

Bij het busstation eerst maar gebruik gemaakt van het hurktoilet.

Een hele belevenis.

Vervolgens het stadje in.

En op zoek naar de watervallen.

Als eerste een uitkijkpunt waar je een goed zicht had op de bergen en het dal.

Bij een zaakje, wat koffie van Douwe Egberts had, eerst maar wat gedronken.

Souvenirs waren niet te vinden helaas.

Een zijstraatje in en even uit de drukte, zagen we het oude Edessa!

Dit was erg mooi, oud kerkje en huisjes en een bordje wat naar de watervallen verwees.

Dit hebben we gevolgd maar helaas niet kunnen vinden.

Martin is nog een stukje afgedaald maar niks……

We hoorden het water vallen maar konden niks ontdekken.

Jammer!

Maar voor het uitzicht was het al de moeite waard.

Terug naar het centrum om wat winkels te kijken.

Maar alles was gesloten en ging pas na 6 uur weer open.

Omdat we een open ticket hadden konden we zelf de terugreis plannen.

17. 15 uur leek ons de beste optie.

En na lang zoeken vonden we een eettentje.

Al vroeg zaten we te smikkelen van een heerlijke maaltijd!

En vriendelijke bediening!

Om 16.45 uur zijn we naar het busstation teruggelopen.

Het stationnetje waar je, net als op elk station, niet mag roken.

Ik liep naar de informatiebalie en liet onze tickets zien.

Een onvriendelijke man griste de tickets uit mijn handen.

Naast hem zat een vrouw mij aan te kijken met een arrogante blik en……een sigaret in haar handen.

Ik stond in twijfel of ik er iets van zou zeggen maar durfde het toch niet aan.

We kregen onze kaartjes terug met een stoelnummer.

Op mijn vraag waar de bus zou komen heb ik geen antwoord gekregen.

De man maakte een gebaar wat het meeste leek op: wacht maar af.

Nog maar even naar het hurktoilet voordat de lange terugreis begint.

Inmiddels stond er een bus te wachten voor het station.

Om 17.10 pakte de man een microfoon en we hoorden het woord Thessaloniki.

We zijn naar de bus gelopen en lieten het kaartje zien en konden instappen.

Stipt om 17.15 uur vertrokken we naar Thessaloniki.

Het was een vlotte rit en voor 7 uur stonden we op het K Tel busstation.

Een overstap maken voor de bus richting het centrum.

En iets over half 8 waren we terug in het hotel.

Behoorlijk gaar na deze dag.

Vandaag houden we een echte vakantiedag.

Vanmiddag gaan we verder met shoppen ( souvenir jacht )

Ook morgen zal het een vrij rustige dag worden omdat op zondag veel winkels gesloten zijn.

Er is een videootje geplaatst.

Problemen met het internet blijven we houden dus hopelijk blijft het schrijven en plaatsen van foto’s lukken.

Tot de volgende keer!

Groet, Martin en Harma

18 juli 2020
    Bedankt weer voor deze nieuwe portie leuke foto's met verhaaltje, Harma en Martin. En ook weer een plaatje van een leuke kat (bij mij hier op de camping is de campingkat weer dagelijks bij mij te vinden te vinden). Ik wist niet dat er in Griekenland ook 'Franse WC's' waren ; wat een ongemak (haha, 'kakken op een Franse WC' ken je dat muziekje nog, Martin ? ). Nog veel plezier verder. Ik zie jullie volgende post wel weer tegemoet.
    Wat een avontuur weer zeg! Al die moeite en dan nog geen watervallen gezien terwijl je ze wel hoort...vind ik echt sneu voor jullie, maar weer een avontuur rijker!
    Vreselijk die arrogante mensen, snap het helemaal hoor Harma, ik zou ook op mijn tong moeten bijten om er niks van te zeggen!
    Het heeft wel weer mooie foto's opgeleverd, het klein kerkje is prachtig en je zou het bijna heel oneerbiedig, schattig willen noemen.
    Geniet nog maar lekker, voor je het weet zijn de dagen omgevlogen!
    18 juli 2020
    Vandaag een echte vakantiedag. Daar zijn jullie wel aan toe ook, na alle indrukken van gister. Was in ieder geval een mooi uitstapje gister.
    Heerlijk weer, al die foto's die jullie delen!!! Geniet ze van jullie dagje vakantie :D
  5. Liane:
    18 juli 2020
    Mooie foto's. Zo te zien hebven jullie genoten.
  6. Dimitris:
    19 juli 2020
    I heard during the summer the waterfalls in Edessa are directed to the plantations so that's why you couldn't find them.
  7. Gerda:
    21 juli 2020
    Prachtige plaatjes maarjullie hebben er wel wat voor moeten regelen,het is jammer datje soms van die onprettige mensen tegen komt, je vindt ze overall,geniet nogmaals evenfijne dagenlieve groet doeiiiiiiiiii
  8. Dimitris:
    22 juli 2020
    You could take a taxi from Litochoro train station to the town.
    This old type of toilet is less convenient but more hygienic that a contemporary toilet.
    Old Edessa was a district were Greeks were living together, away from Turkish conquerors.