Indiana Jones and the Temple of Gampaha

31 juli 2019 - Maharagama, Sri Lanka

Indiana Jones and the Temple of Gampaha

Goedemiddag allemaal!

Hier is het alweer avond, weer een dag om….

En wat voor dag!

Onze chauffeur,  Jayala, was ook vandaag weer netjes op tijd!

Gelijk op weg naar Gampaha, naar de Asgiriya Raja Maha Viharaya.

Een tempel in de rotsen.

Veel gezien en Martin zal het verhaal afschrijven van het bezoek.

Na het bezoek zijn we wat gaan eten en vervolgens door naar de botanical garden.

Wat erg mooie foto’s opleverde, niet alleen van de bloemen en planten.

Er liepen veel zwerf honden en niet alleen wij hadden interesse in ze, omgekeerd was dat ook het geval.

Ook hadden we Jayala gevraagd om te helpen zoeken naar een Vesak lantaarn.

Erg moeilijk te vinden omdat deze alleen tijdens Vesak te koop is.

Maar de aanhouder wint, zo blijkt maar weer.

Terwijl ik geld stond te pinnen kwam hij terug met de lantaarn.

We moeten hem zelf in elkaar zetten, leuk voor als we thuis zijn.

We hopen dat we het een beetje onthouden hebben.

Voor Jan, het zijn inderdaad flessen water, mega groot!

Vanaf hier schrijft Martin over het bezoek aan de tempel:

Voor dat we de tempel betraden moesten we onze schoenen en slippers uit doen.

De tempel lag op een mooie plaats en we waren daar al wat trappen omhoog voor gegaan.

We hebben de tijd genomen om dit alles te bekijken en foto’s te maken.

In de tempel waren we getuigen van een gebed en ook onze chauffeur Jayala deed hier aan mee.

Er steeg een mooi gezang op en er werden bloemen geofferd. Toen we alles gezien hadden en naar beneden wilden gaan kwam er een mevrouw aan die zei gaan jullie niet de rotsen op. Dat deden we en hadden een geweldige uitzicht over de omgeving. Uiteindelijk moest het avontuur nog beginnen want we konden ook de berg beklimmen. En dat gingen Jayala en ik dan ook doen.

Harma bleef beneden vanwege haar hoogtevrees en haar enkel.

Alleen begonnen we zo snel aan de tocht naar boven dat we water en een petje vergaten.

De eerste trappen gingen soepel want dat waren redelijke treden. Ik draaide me nog een keer om en zag Harma verdwijnen toen we de hoek omgingen.

Al snel kwamen we in een grot waar mensen met film apparatuur in de weer waren. Hier schudde ik de eerste handen van Sri Lankanen en moest vertellen waar ik vandaan kwam. De ellende begon toen we de grot verlieten om verder omhoog te gaan. De trappen werden lossen keien en stenen. Ineens zagen we een man staan die zijn vinger op zijn mond legde, het gebaar dat we stil moesten zijn.

Er werd daar een film opgenomen en Jayala vroeg wat voor film. Er werd een drama gemaakt. Maar als je gezegd had dat er een nieuwe Indiana Jones film werd gemaakt geloofde je dat ook.

Ik zag acteurs elkaar te lijf gaan met stokken. Blote boven lijf, op het gezicht zat verf. Toen ze ophielden met filmen konden Jayala en ik er langs. Maar alleen als er weer handen geschud werd en ik moest vertellen waar ik vandaan kwam.

We liepen verder omhoog en de hitte ging ze werk doen, we gingen vaker pauzes houden. Onze harten gingen te keer en we besefte dat we geen water hadden meegenomen. Toen we inschatte ongeveer op de helft te zijn dachten we nog aan terug gaan omdat het steeds zwaarder werd. Ik ging al naar de modus van overgeven. Het zweet droop als een kraan naar beneden. Toen begon Jayala te roepen water, water, water. Toch vonden we het waard om door te gaan omdat we besefte dat het boven geweldig moest zijn. Ik belde Harma op tijdens het lopen naar boven dat het zwaar was en we geen drinken hadden. De trappen werden steiler en de stenen lagen los. En toen waren we boven.

We stortte allebei neer en de wind zorgde voor een geweldige verkoeling. Onze harten knalde onze lichamen uit. Onze hoofden waren rood. We lagen lang uit op een rots en we zagen de Tempel van Gampaha. Toen we weer levend waren zagen Sri Lanka aan onze voeten liggen. Wat een uitzicht wat een bergen en wat een rotsen. Ook de tempel was erg mooi. In het water lagen de lelies en er was een geweldige stilte om ons heen. We filmde en maakten foto’s. Ook belde ik hier Harma dat we boven waren maar de verbinding viel steeds weg, ik kon Harma net zeggen sta klaar met water en een petje. Toen was de verbinding weg. Na een rust periode gingen we weer naar beneden. Nu kwamen we mensen tegen die ook naar boven gingen en ook die moest ik weer de hand schudden. De filmploeg was ook nog bezig en wij weer wachten. Toen we er weer langs konden gaven de mensen die ons op de heen weg geen hand geschud hadden ons alsnog een hand. Uiteindelijk kwam er ook een gezin met kinderen die rugzakken om hadden met drinken en eten. Dat vertelde ons dat er boven op de berg bij de tempel gebeden en gegeten werd.

Eindelijk bereikte we de grot weer waar een meneer bezig was voor de filmploeg. Nadat ik ook die een hand had gegeven kwam uiteindelijk Harma in beeld die water had. Zei had ondertussen een schouwspel gezien waar mannen bomen aan het snoeien waren en de vrouwen de takken weg sleepte. Jayala en ik gaven elkaar een hand en waren blij dat we het gehaald hadden. Toen weer terug naar de auto wat nog een paar extra trappen voor Jayala en mij was. De auto stond geparkeerd bij een lokaal winkeltje waar Jayala ons koud water en yoghurt gaf, die we binnen bij de mensen nuttigde.

We hebben twee filmpjes voor jullie en natuurlijk foto’s

We gaan weer bijkomen van een geslaagde dag.

Tot morgen

Groetjes van Harma en Martin

1. Tineke:
    31 juli 2019
    Naar de top. Topsport, want wat een klim... Je hebt er in ieder geval wel wat moois voor teruggekregen. Bijzonder die tempel en leuk jouw mondelinge commentaar vanaf de top. Trouwens: leuk geschreven, Martin. Groetjes en een handje 🖐van mij!
  2. Saskia:
    31 juli 2019
    Prachtig verslag, en haha, ja, al die handjes schudden...gaan jullie dat hier ook doen? 👍👍👍
  3. Jan Wagenaar:
    31 juli 2019
    Geweldige prestatie, Martin om die berg te beklimmen, maar je inspanningen werden wel beloond met mooie beelden. Jammer van die grote dorst onderweg, maar haha, schrale troost, je had minstens zo'n mega waterfles uit jouw vorige filmpje mee moeten sjouwen om dat allemaal te lessen en zo'n fles was toch niet mee te torsen naar boven. Goed zo Harma, dat jij jouw enkel wat hebt ontzien.
    Hier bij mij is de hitte weer voorbij en vandaag hadden we hier op de camping 's middags regen gehad.
  4. LiMi:
    Wauw.. wat een belevenis!! Prachtig
  5. P.rolff:
    1 augustus 2019
    geweldige foto;s, Martin goed de berg beklimmen goed voor de conditie en niet vergeten wat te drinken, en hopelijk gaat het met de enkel van Harma wat beter, komt door ontzien hiervan, goed gedaan anders loop je over maanden nog mee
  6. Corrie:
    1 augustus 2019
    Jongens wat 'n avontuur beleven jullie toch, geniet er maar van want voor je het weet is de vakantie alweer om! Mooie foto's trouwens en Martin ik doe je de klim niet na hoor, zelfs niet met water en 'n pet! ;) maar je had wel een mooie beloning!