2, 3, 4

4 augustus 2019 - Hoogezand, Nederland

2, 3, 4

Hallo volgers!

Jullie hadden nog een verslag en foto’s tegoed.

De vrijdag zijn we ’s ochtends nog 1x met de tuk tuk weggeweest.

Ook om nog eens naar de Wolvendaal kerk te gaan. ( VOC )

En de allerlaatste boodschappen te doen bij Foodcity.

Bij terugkomst zijn we met de koffers begonnen.

Tja….die gingen niet meer dicht.

Dus hals over de kop met mama op zoek naar een tassenzaak in de buurt…..

En gevonden en daar een koffertje gekocht die geschikt was  als handbagage.

Daarna toch nog even afkoelen in het zwembad.

Rond 6 uur zouden mama en Sameera  een kleine maaltijd maken voor ons.

Wat toast en patatjes zodat we er even tegen konden.

Na de maaltijd een laatste douche genomen.

Om 8 uur kwam de chauffeur en iets voor negenen waren we bij Baranaike airport.

Het lange wachten kon beginnen.

De vlucht naar New Delhi zou om 2. 40 uur zijn.

Om half 12 inchecken en daar begon het al…..we stonden niet op de lijst.

Nu zweetten we al maar bij het horen van dat bericht werd  het zweten wel  erger.

Na een poosje wachten kregen we te horen dat  de  vluchttijd  verandert was.

8. 20 uur was de nieuwe tijd en dat duurde nog erg lang.

Het betekende ook dat we in New Delhi minder tijd zouden hebben voor de transfer naar Frankfurt.

We zijn aan de lange nacht begonnen en maar hopen dat het allemaal mee zou vallen.

We zijn dit niet meer gewend.

Uiteindelijk was het  5. 20 uur en konden we inchecken.

En na nog wat langer wachten konden we het vliegtuig in, op weg naar India.

Gelukkig vielen we snel in slaap en gingen deze 3 uurtjes vrij snel om.

Bij aankomst in New Delhi was het haasten.

We hadden ongeveer 90 minuten de tijd voor de transfer.

( We werden al opgewacht en werden met een karretje weggebracht richting transferruimte. )

Normaal gaat zoiets met gemak lukken maar net als Sri Lanka is India ook erg streng en wordt alles goed gecontroleerd.

Wij zijn in die 90 minuten 3x langs de beveiliging gekomen.

Van top tot teen gefouilleerd.

Vrouwen apart en dat gebeurt uit het zicht, achter een gordijn.

Dan zijn die 90 minuten snel om.

10 minuten later dan gepland zijn we vertrokken voor de lange vlucht naar Frankfurt.

Maar als je goed moe bent, kun je lekker slapen en is dan weer een voordeel.

We hadden dezelfde plek als op de heenreis.

De 2 stoelen op de laatste rij.

Wij vinden dit toch wel een fijne plek.

Om ongeveer 7 uur in de avond kwamen we aan in Frankfurt.

Gelijk de tickets regelen voor Amsterdam want die kregen we niet in India.

Daarna nog snel wat eten en oververmoeid, ja nog steeds dus, naar de gate voor het laatste stukje naar Nederland.

Om 21.20 zijn we vertrokken en om 22. 20 zijn we geland op Schiphol.

Helemaal volgens schema.

Met 3 koffers en nog 2 tassen, wachten op de hotelshuttle van Holiday Inn expres.

Op weg naar een heerlijk bed……

Aankomst in het hotel was iets voor twaalven en we hadden echt het lampje  uit.

Nog snel de tanden poetsen en vervolgens plat tot aan vanochtend 7. 45 uur.

Douchen en ontbijten en toen op pad voor het laatste stukje van de reis.

Naar huis……

Zoals we al eerder hadden geschreven waren er werkzaamheden aan het spoor.

Wij zouden 2x de pineut zijn.

Gelukkig vonden we iemand  die ons in Assen heeft opgepikt en rechtstreeks naar Hoogezand heeft gebracht, klasse!

Om half 2 waren we thuis.

Waar het nog steeds een bende is want we zijn alles aan het uitzoeken wat we gekocht hebben.

Zoveel  souvenirs gekocht, dit zijn niet de gebruikelijke dingen maar b.v ook Sri Lankaanse producten zoals jelly pudding, thee, ginger bier etc.

Het duurt nog even voor we weer met 2 benen op de grond staan.

Zoveel te verwerken……!

En we kwamen  de mail tegen dat de vluchttijd van Colombo naar New Delhi was verandert van 2. 40 uur naar 8. 20 uur, die hebben we in Colombo over het hoofd gezien.

Voor nu hebben we 2, 3 en 4 augustus bijgewerkt, inclusief foto’s.

Dank voor al jullie reacties en vragen.

Tot de volgende reis!

Hier volgt een na woord van Martin:

Was Sri Lanka veranderd na de bomaanslagen van afgelopen april. Wij hebben ons er geen minuut onveilig gevoeld.

Wel zag je het leger op straat die zeer aanwezig was. Bij grote hotels, overheid ’s  gebouwen, scholen en andere gelegenheden werd er bewaakt.

Er waren al weer veel toeristen naar Sri Lanka gekomen. Wel bleef ik moeite houden net zo als in 2014 en 2015, dat de mensen je aan bleven kijken omdat je blank bent.

Zij vinden dat toch erg bijzonder. Maar zijn over het algemeen vriendelijk.

Overal is er lawaai op straat, verkeer dat uit elke zij straat komt. En alles krioelt door elkaar heen.

Je bent rustig een uur bezig om de stad uit te komen, en als je 30 kilometer rijdt je er heel lang over kan doen om er te komen.

Er is dus niet veel in de mens daar veranderd. Zij willen best iets voor je doen.

Aan de andere kant slaan ze overal een slaatje uit. En als je een museum gaat bezoeken is het vaak voor een Sri Lankaan gratis en voor ons niet.

Ook komt het voor dat een museum voor een Sri Lankaan de helft minder kost dan voor ons.

Er heerst structuur in het land maar toch ook weer niet. En voor Sri Lanka begrippen doen zij ontzettend hun best een goed land te zijn.

Er is in een zeer rap tempo alle schade die de bom aanslagen gemaakt hebben hersteld.

Er was echt niets meer van te zien. Alleen dus het leger op straat.

Nee het was er goed toeven.

Lieve groet, Martin en Harma

1. Jan Wagenaar:
    4 augustus 2019
    Fijn dat jullie weer zijn thuis gekomen. 't Was wel een hele heisa, zeg met al dat tussentijdse wachten en overstappen naar een andere vlucht. Maar voor zo'n reis bestemming moesten jullie wel wat over hebben.
  2. Saskia:
    4 augustus 2019
    De mooiste foto.....Harma met beide kindjes😊❣ Lekker nagenieten jullie en neem de tijd om te " landen" weer hier!
  3. Mariët:
    4 augustus 2019
    Welkom thuis, nu maar lekker bijkomen van de lange reis, en dan kan het normale leven weer beginnen. Leuke foto's ook .
  4. LiMi:
    Welkom thuis!!
  5. P.rolff:
    5 augustus 2019
    fijn dat jullie weer veilig thuis zijn, weer bijkomen van al die toestanden en ja op naar de volgende vakantie
  6. Tineke:
    5 augustus 2019
    Home sweet home. Zeker na deze terugreis! Ik heb genoten van jullie blog.
    Dank daarvoor. Lieve groetjes, Tineke
  7. Corrie:
    5 augustus 2019
    Nogmaals welkom thuis! Wat na een zeer lange reis met hindernissen een opluchting moet zijn geweest dat iemand jullie in Assen hebben opgepikt, klasse hoor! Ook weer mooie foto's en Harma dat kleine meisje in je armen groeit als kool zeg! Ze ziet er uit als "Hollands welvaren" zoals ze bij ons in R'dam wel zeggen ;) Lekker uitrusten en nog even nagenieten, groetjes, Corrie
  8. Agnieta:
    7 augustus 2019
    Fijn dat jullie weer veilig zijn thuis gekomen van een prachtige reis! Mooie foto’s en leuke verhalen, het was leuk om zo een beetje met jullie mee gereisd te hebben! Nu nog even heerlijk nagenieten!😘😘